Exoprimal Review – Multiplayer dino-kaos för Musou-fans

Exoprimal är ett flerspelarbaserat hjälteskytte som vrider ihop PvE- och PvP-element för att skapa en hybrid som är hälften Earth Defense Force, hälften Overwatch. Du är klädd i en Exosuit – tänk att Anthem möter Iron Man och du är där – med olika kostymer som ger en unik uppsättning färdigheter och vapen in i sci-fi-striden.

Och vilket bråk det är. Av skäl som kommer att bli tydligare när du går igenom Exoprimals berättelse, är du ett testämne för Leviathan, en galen AI som tvingar dig att delta i en serie krigsspel. Det här är dock inte dina vanliga krigsspel, eftersom du ställs mot ett stort antal dinosaurier, allt från elaka Velociraptorer och hårda Pachycephalosaurer till den allsmäktige T-Rex.

Förutom att det här inte bara handlar om att möta dinos. Leviathan ställer dig också mot ett rivaliserande lag, i hopp om att ta ”meningsfull” data från dina stridsövningar. Även om det är en bra ursäkt för Exoprimals upprepade rundor, finns det en intressant tidsresande, dimensionshoppande berättelse att avslöja tillsammans med de andra medlemmarna i Hammerhead-teamet, även om Analysis Map – den insamlade data och filmarkivet – lyckas få Krig och fred att se okomplicerad ut. Den presenterar spelets kunskap och databas i en serie av invecklade, icke-linjära grenar, lindade runt en cirkel där slumpmässiga sektioner låses upp när du går framåt. Det är föga hjälpsamt, och ärligt talat helt onödigt.

Exoprimal Stegosaurus

Jag har spelat Exoprimal mycket. Inte bara här vid lanseringen, utan genom varje betatest och förhandsgranskningsperiod, och dess största misstag är att den inte vid något tillfälle har visat sin hand fullt ut, inklusive de första tre eller fyra timmarna av den slutliga releasen. Du och dina lagkamrater kommer utan tvekan att fråga ”Är det här?” efter ett par rundor, och det rungande svaret är ”Nej, det är det inte”, men jag kan se hur folk stämmer av innan de kommer dit. Femton timmar in och det dyker upp nya nivåer, fiender och lägen, och även om det är vettigt ur en narrativ synvinkel, gör det inte Exoprimal några verkliga tjänster som en multiplayer-titel. Det finns så mycket att njuta av här; omgångar är kaotiska, tävlingsinriktade och härligt fåniga, men du måste mala i ordets rätta bemärkelse för att komma dit.

Se även  Chained Echoes är en oväntad RPG-pärla

Det är här släppet till Xbox Game Pass är väldigt vettigt, med folk som sannolikt är mer villiga att kolla in det som en del av deras prenumeration. Förhoppningsvis kommer det att leda till en stark gemenskap och stark mun till mun för att få folk att delta. Med cross-play aktiverat, finns det en god chans att tillräckligt många människor kommer att vara online hela tiden, och det finns gott om dino-baserade upptåg att sätta tänderna i. Konstigt nog kan du för närvarande inte festa med spelare på andra plattformar just nu, vilket är lite vettigt när alla är inloggade med sitt Capcom-ID. Detta måste sorteras så snart som möjligt för att hålla samhället igång.

Det primära läget är Dino Survival, och du kommer att lära känna dess nummer ett uppdragstyp inom några ögonblick – Dinosaur Cull – när du springer till ett område på kartan och skickar det fastställda antalet förhistoriska varelser du hittar där på snabbast möjliga tid. Du tävlar mot det andra laget här, men du kan inte interagera direkt med dem. Varje gång du slutför ett område får du reda på om du är före eller efter, och du kan se det andra lagets spöklika hologram när de försöker göra saker snabbare än du. Det är ett hordläge rakt igenom, och med det enorma antalet fiender du har kastat på dig, och den lätta feedback du har från många av karaktärerna, känns det väldigt mycket som ett Musou-spel. Det kan berätta för dig om Exoprimal är något för dig eller inte.

Se även  Oblivion: På något sätt har 17 år gått sedan The Elder Scrolls blev mainstream och förändrade spelandet för alltid

Exoprimal Review Skärmdump

När du har slutfört den första uppsättningen mål går du vidare till den sista omgången, och under många, många timmar kommer detta att vara Transport the Data Key. Det är ett läge vi känner väl via Overwatch, även om saker och ting är lite annorlunda här. Du måste åka din datanyckel längs skenor till dess uppladdningsutrymme, skydda den från dino-attacker längs vägen… men fiendens team är här också och försöker göra exakt samma sak. Du har ett val av taktik här. Håller du dig med kuben? Det rör sig bara med spelare i sin närhet, och det är bara i de sista ögonblicken där de två lagen möts, vilket ofta leder till en sista uppgörelse som kan vara väldigt rolig. Alternativt kan du söka upp det andra laget. Om du skadar deras kub fryser den på plats, och du kan hålla tillbaka dem tillräckligt länge för att du lättare ska kunna slutföra målet.

Rynkan här är introduktionen av Dominator. Detta gör att en gruppmedlem kan få kontroll över en stor dinosaurie och bege sig över för att orsaka förödelse på fiendens lag. Om du har legat efter i öppningssektionen är du i allmänhet den första som tar emot det i den sista omgången, och det kan göra en enorm skillnad för ett spels resultat. Det är bara om du gör det bästa av möjligheten. Om du har spelat Monster Hunter Rise kommer du att känna igen Capcoms varelsehantering, och dess kaotiska och lite trubbiga noggrannhet betyder att det inte riktigt är den garanterade vinsten det kan tyckas vara.

Se även  Star Wars Jedi: Survivor är inte ens ute än och EA lovar redan uppdateringar av prestandaförbättringar

Exoprimal T. Rex

Efter feedback under förhandsvisningsperioden har Capcom tillåtit spelare att välja mellan PvP eller PvE i Exoprimal. Även om valet är bra, känns det som om du verkligen går miste om utan att gå direkt mot ett mänskligt team, och att välja PvP-rutten innebär i princip att du måste göra hordlägesloppet två gånger. Men att blanda de två med det tredje matchningsalternativet håller saker och ting fräschare, och du får fördelen av 1,2 gånger upplevelsen också.

Det finns mikrotransaktioner och ett säsongskort, vilket alltid är en besvikelse i en fullpristitel, speciellt när Capcom med Monster Hunter har visat sig vara en av de bästa utgivarna där ute för gratis kontinuerlig support. Exoprimal ser dock ut att ha några delar av det kostnadsfria stödet, med en Street Fighter 6 tie-in, en Monster Hunter en längre ner i raden, och massor av Exoprimal-varianter på färdplanen också. Det handlar dock om balans. Progression genom spelarnivåer, Exosuit-nivåer och säsongskort känns helt rätt, med de flesta framgångsrika matcher som ger någon form av ökning eller upplåsning.

Varje Exosuit har ett komplett utbud av specialanpassningar, och du kan utrusta dem med olika riggar och moduler för att justera deras hantering för att passa din personliga spelstil. Riggar ger extra vapen eller färdigheter, som börjar med en kraftfull kanon, men erbjuder också ytterligare sköldar, rörelse- och stödegenskaper.

Exoprimal tankklass

Moduler förbättrar varje Exosuits vapen eller färdigheter på ett mycket tydligt sätt, lägger till skada, påskyndar omladdningar eller förkortar nedkylningsperioder. Det finns ett gäng universella moduler som kan användas av alla färger, men när du går upp i nivå kommer du att låsa upp specifika för varje karaktär. Det blir riktigt engagerande, att byta ut och sätta färdigheter för varje färg, men som med allt annat i Exoprimal tar det några timmar att komma dit.