Pentiment recension: ett fängslande mordmysterium som spänner över 25 år av rik medeltida historia

Precis när jag trodde att jag hade sorterat mina topp 10-spel 2022, släppte Obsidian Pentiment, vilket tvingade mig att strimla min tidigare lista och ta min fjäderpenna och bläck för en omskrivning. Det är ett konstigt par på pappret – en detektivthriller om en rad hemska mord som utspelar sig på den pittoreska landsbygden i 1500-talets Bayern – men överraskande nog är denna koppling en match made in heaven.

Dess fängslande berättelse om konspiration och mord är lika rik och tät som dess miljö, och den är helt klart gjord av ett passionerat team som har en djup kärlek till perioden. Att spela Pentiment känns som att rulla igenom de målande sidorna i ett medeltida manuskript, men istället för att hitta det skrivna evangeliet om helgon och syndare, finns det berättelser om arga bönder, giriga jordägare, kyrkoskandaler, religiös kaos och mörda. Men i grunden är det en historisk berättelse om tro och sanning, och hur långt folk är villiga att gå för att bevara dem.

Du spelar som Andreas Maler, en resande konstnär som fått i uppdrag av kyrkan att illustrera klostermanuskript i den rustika staden Tassing. Med tryckpressar uppåt och uppåt, börjar kyrkans kontroll över skrivandet och distributionen av böcker snabbt att bli föråldrad, under en tid då långvarig religiös övertygelse också ifrågasätts. Med kyrkoskatter och giriga markägare som klämmer slantar från bönder ökar spänningarna sakta i den pittoreska landsbygdsstaden. Sedan, till råga på allt, går en besökande adelsman bara och blir mördad, vilket skickar krusningar genom det lilla samhället.

Se även  LoL Skins 2023 | Alla nya League-skins som släppts hittills

Med sin vän och mentor anklagad för brottet ger sig Andreas ut för att hitta den riktiga mördaren. Det här är 1500-talet, så utan moderna kriminaltekniska trollkarlar är det bästa verktyget under din undersökning gab-gåvan. Andreas har en skissbok för att notera undersökningsledningar – samt några praktiska kartor och karaktärsprofiler – men det enda sättet du ska lösa det här mordet är genom att prata med folket från Tassing för att rota igenom alla rykten, skvaller och allmänt prat i staden.

Det fruktade meddelandet ”Detta kommer att bli ihågkommet” som får dig att ifrågasätta varje beslut du någonsin har tagit. Jag får tillbakablickar på Life Is Strange.

Nära början av din undersökning får du definiera Andreas bakgrund, som var och vad han studerade, och dessa kommer att utlösa små Disco Elysium-liknande popup-meddelanden i konversationen. En passion för ockult magi kan hjälpa dig att dechiffrera uråldriga symboler, eller en bakgrund i teologi kan ge Andreas ett försprång när han diskuterar kyrkans påträngande munkar. Dina bakgrundsval spelar också in när du försöker bända fram saftiga bitar av information från karaktärer eller ber dem om tjänster. Dessa karaktärsskapande val, tillsammans med dina handlingar och dialogval, kan hjälpa eller hindra dig med mysteriet, som hur jag kungligt fluffade upp mina chanser att få en viktig ledtråd från en nunna eftersom jag tidigare på dagen höll på att ta hand om munnen. av om hur skit kyrkan är. Hoppsan. Å andra sidan hade mina anti-kyrkliga vandringar fått gunst hos några av de lokala bönderna som sedan släppte in mig på allt heta skvaller från hela staden.

Tiden flyger
Din dag är strukturerad i segment och att prata med människor tar tid. Pentiment är ett av de få mysteriespel som jag verkligen vill spela igen så att jag kan följa andra möjliga ledtrådar som jag missade vid min första genomspelning.

Denna spänning mellan stadsborna och kyrkan är en annan aspekt som du måste navigera noggrant, och det är ett stort tema genom hela spelet. Jag tror att fokus på era relationer på denna hierarkiska stege är mycket bättre placerat än om det enbart vore på detektivarbete. Inga Sherlock-tankekartor, klumpiga inspektioner av föremål i LA Noire, ingen kombination av tat för att göra mer tat, eller tvångsmässiga Obra Dinn-anteckningar.

Visst, spelet har massor av detektivspelsfavoriter – chiffer att avkoda, hemliga gångar att upptäcka, anteckningar indränkta med blod och liknande – men det finns mycket mer fokus på världsbyggande eftersom Pentiments berättelse är lika viktig som dess mysterium . Det finns mer än en misstänkt och du är mer eller mindre fri att förfölja vem du tror dunnit, men vem du än pekar finger åt har en direkt inverkan på denna gemenskap i det som snabbt nyss upp i en 25 år lång konspiration. Det är svårt att förklara exakt hur ditt fingerpekande påverkar utan att förstöra någonting, men jag vill bara säga att jag är desperat efter ännu en genomspelning för att se hur jag annars kan vrida historiens gång för denna lilla europeiska stad.

Pentiment är fast förankrat i medeltida historia och händelser, men det finns också underbara sekvenser av drömmar, visioner och folksagor som väcks till liv.

Även om flera genomspelningar inte behövs, känns det nästan som ett måste från den stora mängden historisk information som Pentiment har. Kärleken och passionen som har lagts ner på att undersöka denna period är ärligt talat otrolig. Det är till en början lite överväldigande – vad dagarnas tider heter (Terce, Sext, Nones, Vespers??), vem fan är Saint Luke, vad wanderjahre betyder, de olika kamrarna i ett medeltida kloster, hur väl vet du Martin Luthers och Thomas Aquinos skrifter, om och om och om. Tack och lov behöver du inte vara en medeltida forskare för att reda ut Pentiments mysterium (även om det säkert skulle hjälpa), och mycket av det gick rakt över huvudet på mig, men jag älskar hur Obsidian knuffade in allt där i alla fall, tillsammans med konststil, inkluderandet av så mycket information hjälper världsbyggandet ytterligare.

Jag har inte ens pratat om konststilen än! Jag menar bara titta på det. Det är som att du har ramlat rakt in på sidorna i ett illustrerat medeltida manuskript. Det är underbart, utan tvekan, men vad du inte kan säga från de statiska skärmdumparna är att det också finns så många spännande små blommor som återigen visar hur mycket kärlek som gick in i det här spelet. Ett par exempel: bönder, stadsbor och kyrkomedlemmar har alla sin egen typsnitt beroende på utbildning och status. Bläck i dialogbubblor börjar stänka när personen som talar blir arg. När en karaktär börjar bli gammal kommer deras konstverk att börja visa tecken på att blekna i kanterna. Det hela är vackert utformat och förenar fint allt annat i spelet.

Om du har problem med att läsa Pentiments påkostade text, finns det ett alternativ som stänger av den. Du har mitt tack.

Jag kan inte rekommendera Pentiment nog. Det är ett fängslande mordmysterium (med en tillfredsställande slutsats, kan jag tillägga) och dess användning av Europas rika historia under 1500-talet som bakgrund är otroligt skarpsinnig för en deckare fokuserad på tro och sanning. Pentiment kan sitta fint bredvid sådana som Paradise Killer, Disco Elysium och Return Of The Obra Dinn som några av de bästa mysteriespelen på PC. Detta är definitivt en för historieböckerna.