Silt recension: det finns gott om fiskar i havet men de försöker alla döda dig

Har någon myntat termen Limbolike än? 2D-sidscrollande plattformsspel som är lite Tim Burton-y, och möjligen i monokroma. Känner du till dem? Silt är en Limbolike, bara det är Limbo under havet. Andra frihjulsföreningar jag har gjort inkluderar Minute Of Islands och, mest konstigt nog, Gormenghast. Men efter att ha nämnt det senare, och för att människor som gillar Gormenghast verkligen blodig som Gormenghast (en rimlig position), och svara på dess frammaning som Tjechovs hundar släppte loss vid den elfte årliga Ringing World National Youth Championship-tävlingen, jag kommer nu att behöva dämpa förväntningarna tillbaka.

Silt är inte dåligt, skyndar jag mig att tillägga. I den spelar du en dykare, eller möjligen en hemsökt djuphavsdykardräkt, som simmar runt en märklig, 2D, sidovattenmardröm i svart och vitt och grått. Så i den meningen är det inte ett plattformsspel, eftersom du svävar runt, men det finns pussel att göra med korsning och hinder i miljön, så det spårar. Som dykare har du inte många förmågor – du kan lysa ut en ficklampa ur ditt ansikte och simma lite snabbare om du vill – men du kan kräkas en stöttande tentakel gjord av ljus ur hjälmen och överföra din själ till närliggande fisk. Och dessa små fiskar do ha förmågor. En piranha kan bita igenom vajrar eller kedjor som hindrar din väg, krabbor kan bryta mekaniska hinder med sina hårda skal, och det som ser ut som skridskor eller rockor kan teleportera en kort sträcka.

Se även  Det är över 9 000! Skulle Diablo 4:s utvecklingsteam verkligen ha fått Vegeta att rodna?

Det är bara en trea, och ofta måste du kedja innehav i flera djur i följd för att lösa ett pussel. Varpa in i en lång, snabb fisk för att snabba dig igenom handsket av knäppande anemonliknande saker och sedan in i ett stim av små fiskar som du sedan döper i gift och använder som bete. Eller in i en krabba för att ta sig förbi en handske av blad, sedan en teleporterande skridsko för att komma in i ett rum med elektriska ålar, sedan in i en ål för att starta en motor. Varje område introducerar ett eller två nya koncept och fiskar, och du sätts sedan på prov i en bosskamp mot en mycket stor varelse, men där bosskampen är ett annat pussel i flera steg (använd hammarhuvudfisk för att bryta stenar i en viss ordning etc.). Det är en gradvis ökning av komplexiteten och svårigheten. Du har spelat spel förut.

Dykaren i Silt utforskar en enorm grotta fylld med kasserat metallskrot.  De är väldigt små på en stor skärm, och det är mörkt

Föreningen Minute Of Islands kommer från den biomekaniska konstigheten. Varje boss är möjligen ett gigantiskt djur, men möjligen också en gigantisk maskin, och inledningen av spelet är en konstig liten dikt som säger åt dig att stjäla kraften från dessa goliater; stjäla det från deras ögon. Varje gång du gör det återvänds du till en konstig tom värld där du går in i en undervattensmaskin som samtidigt är avancerad och gammal. Som i MOI:s obekväma sammansmältning av metall och kött är Silts noggrant ritade värld förvirrande och märklig (även om det kanske är lättare att få den effekten i svart och vitt än i Minute Of Islands färgupplopp). Det finns några riktigt coola bitar där du simmar ut ur käkarna på ett enormt dött monster, eller in i ett stort misstänkt tomrum, och kameran drar sig tillbaka för att understryka hur svag och liten du är.

Det är också hit Gormenghast anländer, eftersom du får en känsla av att de tomma byggnaderna och konstiga varelserna du möter är en del av en mycket större sorts sak, som har sina egna konstiga traditioner och sätt att vara. Det andra området handlar om ett nedsänkt träd som bebos av små män utklädda till fågelungar. Åtminstone jag tror det var vad de var, och det verkade vara precis sånt som skulle vara en del av den traditionella ceremonin för insamling av blå ägg på arvtagarens 3:e födelsedag, eller vad som helst. I grund och botten kändes det som att teamet på Spiral Circus verkligen förstår tanken att djuphavet är en främmande planet.

Dykaren i Silt som har en fisk

Det här är du som skickar ut din själ för att leta efter något att äga. Du kan också ha några livlösa föremål, som spakar.

Således odlar Silt en riktig konstig atmosfär mycket bättre än många jämförbara spel. Jag gillar världen tillräckligt bra, men mitt problem är att när jag interagerar med pusslen i Silt är det inte tillräckligt tätt med sina system eller generöst nog med sin spelare för att vara roligare än frustrerande. Du har inte tillräckligt med spelrum för att skruva upp ens lite med ett pussellösning, men saker som att hitta vägen på fisken (som vanligtvis attackerar dig om du inte har dem) lämnar mycket utrymme för smuts att hända. Det här är en en-träff-död-situation, och om du, säg, måste använda en skridsko för att teleportera genom olika bitar, innebär att dö som skridskon inte bara att du upprepar all teleportering, utan också den bit där du hittar och äger skridskon. . Det här är inte lika irriterande som om du, dykaren, dog, men det finns faktiskt många tillfällen då det kommer att hända också.

Det är ett av de spel där du kommer att träna tre steg i ett pussel och sedan vet i princip vad du behöver för steg fyra, men om du förstör steg fyra ens lite måste du gå tillbaka till början – inte för att du vet inte vad jag ska göra, utan för att du inte gjorde det som spelet vill att du ska göra. Om detta händer några gånger i rad börjar du att försöka snabba dig igenom de tre första stegen, och sedan klurar du upp steg 2 och måste börja om igen, och vid det laget är du väldigt arg och vill ha en vaniljsås. Vissa pussel kräver till och med att du experimenterar i steg fyra för att fastställa vad som faktiskt händer och vilka verktyg som finns till ditt förfogande, vilket är jävligt irriterande. Det var några gånger jag bara tänkte ”jag kan inte ha arslet att göra allt det där igen” och stängde av spelet.

Dykaren i Silt följer ett dragljus ner i en undervattenstunnel

Silt är dock ett ganska kort spel, och att spela det under några dagar innebar att jag vanligtvis kom på ett pussel nästa gång jag kom tillbaka till det. Jag är bara inte helt säker på att det är det perfekta läget att komma tillbaka till Silt. Frågan är egentligen: är vibbarna tillräckligt bra för att kompensera för behovet av ett snyggare kontrollsystem? Jag är inte säker på att de är det, både på grund av Silts jämförande korthet och för att det inte är som om det är Dark Souls här. Att stanna och starta och ladda om kändes lite i strid med det drömska och/eller mardrömslika svävandet i alla fall. Å andra sidan skulle tillägget av fler kontrollpunkter förmodligen vara allt som behövs, så din körsträcka, särskilt under vatten, kan variera.