Thumper PSVR2 recension

Det är svårt att tro att Thumper ursprungligen lanserades 2016. Det självbekände rytm-skräckspelet började på PS4 och var bland de första titlarna för den ursprungliga PSVR:n. Den dök sedan upp på varje enskild VR-plattform och spred sin ondskefulla surrealistiska action i så många ögon som möjligt, och förblev en stenkall VR-klassiker. Det är då glädjande att upptäcka att det har tagit steget till Sonys glänsande nya skapelse, PSVR2, och att all den underbara nya tekniken i den gör detta till det absolut bästa sättet att uppleva Thumpers sensoriskt överbelastade charm.

Det finns en mild besvikelse i början, eftersom detta är en betald uppgradering för alla som äger PS4/PSVR-originalet. Det är dock mycket acceptabelt £3,99, vilket gör den till den billigaste av de nuvarande betalda PSVR2-uppgraderingarna – vi hoppas att några fler följer No Man’s Sky gratis väg – men oavsett om du har spelat förut eller inte, är det ett absolut måste för alla som letar efter att utöka sin tidiga katalog.

Thumper definierar sig själv som rytm-skräck, och det är en tagline som är väldigt lite vettig förrän du upplever den. Det första steget mot den skräcketiketten är dess oroande och överväldigande atmosfär, dess bilder som droppar av psykedelia, surrealism och lynch-konstigheter. Du tar kontroll över en pansarbagge, och den slingrar sig nerför en slingrande stig som växlar och böljar i fjärran. När du åker på denna räls blir du överfallen av en rad vändningar som du måste navigera med rätt knapptryckningar, varje rörelse eller interaktion lägger till ytterligare staccato-bitar till det onda soundtracket. Efter att ha spelat de flesta rytm-actionspel de senaste tjugo åren kan jag lugnt säga att Thumper är olik något annat.

Se även  Let Me Solo Her tar sig an sin största utmaning hittills genom att förvandla alla Elden Ring-fiender till Malenia

Korrekt tajming för var och en av dessa slag, hörnor eller hinder ger dig poäng och när du slutför varje avsnitt får du ett betyg. Varje nivå bedöms sedan av den övergripande framgången för hela din körning över varje sektion, vilket säkerställer att det finns gott om anledning för poängjagande aficionados eller oresonliga avslutningsspelare att återvända gång på gång, och sjunka ner i den musikaliska galenskapen som Thumper placerar framför dig .

PSVR2-versionen utspelar sig över enhetens otroliga OLED-skärmar på ett sätt som vi absolut inte har upplevt tidigare, och allting glimmar, lyser och skimrar med anmärkningsvärd klarhet och pumpas in i dina ögon i 4K vid 120hz. Den drar också nytta av HDR – men konstigt nog bara i VR-läge – och Thumper är ett perfekt sätt att visa upp PSVR2:s anmärkningsvärda ljusstyrka. Den andra stora inkluderingen är användningen av headsetets haptik, och precis som med Tetris Effect lägger det till ytterligare ett lager av interaktion mellan spelaren och handlingen, dunkar och mullrar i takt med de mest effektfulla ögonblicken.