Grindstone PS5 recension

När det kommer till pusselspel är enkla idéer det bästa. Puyo Puyo, Tetris, Puyo Puyo Tetris – listan fortsätter utan tvekan. Grindstone är ett sådant pussel, med en central mekaniker som är så djävulskt okomplicerad att du nästan kan förbanna dig själv för att du inte har skapat en spelstudio och skapat den själv… och ändå är det här en av de snyggaste, bäst klingande och bäst- spelat pusselspel de senaste åren. Nu kan du spela det på PS5.

Grindstone lanserades ursprungligen på Apple Arcade under de avlägsna dagarna av 2019. Det kommer från Capybara Games, ett team som har skapat en livlig nisch på indiemarknaden och vars bedrifter inkluderar de fantastiska Critter Crunch och Might and Magic: Clash of Heroes över ett decennium sedan. Det är lite överraskande att hitta en del av DNA:t för dessa två titlar insvept i Grindstone, och ändå har Grindstone en dynamik och en atmosfär som är helt för sig.

Syftet med Grindstone är att samla in slipstenar. Enkelt, eller hur? Tja, nej, för det enda sättet att samla in Grindstones är att kedja samman attacker mot de tiotusentals onda Creeps som kommer i din väg. Du gör detta genom att guida din barbar Jorg – eller, förtjusande, hans mamma – genom fienderna på en väg som kan gå åt alla håll, men bara om varelsens färg matchar. För att byta till en annan färg måste du passera en slipsten som du tidigare grävt upp genom att kedja samman minst tio attacker.

Grindstone pusseläventyr nu på PS5

Den enkla idén skulle förmodligen räcka för att hålla dig igång i många timmar på egen hand, men Capybara har eftertänksamt lagt fler hinder i vägen än ett avsnitt av Ninja Warrior. Oavsett om det är stenblock, sprängämnen, kraftfulla fiender eller irriterande träbitar, måste du lägga mer och mer tanke på exakt var du vägleder Jorg. Svårigheten känns ibland som att den är inställd på att krossa kontroller – särskilt om du siktar på att klara alla utmaningar på en nivå – men en omtanke och ett nytt tillvägagångssätt tenderar att se dig förbi alla hicka på väg uppför berget.

Se även  Might & Magic: Clash Of Heroes - Definitive Edition recension: återkomst av match-3-kungen?

Även om han är väldigt händig med sitt svärd, är Jorg inte utan några ytterligare färdigheter. När du går framåt låser du upp Blueprints, som var och en låter dig skapa en ny förmåga. Den första du får är en sköld som du kan använda ett varv, så att du medvetet kan utsätta dig själv för fara utan att ta skada, och det finns andra nya blad, pilbågar och trolldrycker som alla låter dig bråka med spelets mekanik. Du har bara tre platser för dessa förmågor så du måste snart ta reda på vilket verktyg som kommer att vara lämpligt för en viss nivå, och lägga till en annan sak för ditt sinne att behöva idissla om. Det finns också möjligheten att skapa rustningar, av vilka några kan få dig ur en trång plats.

Grindstone boss kamp

Jag var först inte övertygad om att spela Grindstone med en kontroller. Med tanke på dess pekskärmsursprung verkar den initialt vara svårhanterlig, särskilt om du har spelat den på sitt ursprungliga hem. Men nu tror jag att kontrollern faktiskt är att föredra, och erbjuder en exakt ingång som jag ibland kände att den inte fanns på iPad eller iPhone, särskilt när du försöker ångra en väg där du har gått åt fel håll.

Den andra fördelen med att spela på PlayStation 5 är den underbara konsten som blåses upp över en 4K platt-TV. Det ser fantastiskt ut, och både Jorg och de färgglada skurkarna han möter har aldrig sett bättre ut. Jag har kommit på mig själv att plocka upp spelet före hur många andra titlar som helst tack vare dess långsammare, mer genomtänkta tempo och det faktum att Capybara har nått världen och atmosfären.

Se även  Metal Gear Solid, MGS2: Sons of Liberty och MGS3 Snake Eater kommer till PS5 2023

En stor del av det är soundtracket, som är fantastiskt, som använder klassiska speltoner och matchar dem med enorma basbeats och avslappnade vibbar. Du kommer absolut att nicka med huvudet när du skickar monster, och det är så bra att du kanske till och med väntar på att ytterligare några takter ska spelas istället för att gå ut ur utgången.