Låt oss! Rotation! recension: Fantasy Minesweeper roguelite du aldrig visste att du behövde

Jag trodde aldrig att jag skulle höra orden ”roguelit” och ”minsvepare” tillsammans i samma mening, men här är vi. Låt oss! Rotation! är en glad blandning av både minsvepare och en roguelit, som ger spelare i uppdrag att jaga en härligt motbjudande kung genom en serie av allt mer komplexa brickkartor för att genomföra deras titulära kupp. Med alla brickor vända nedåt vid ankomsten måste du hoppa från ruta till ruta för att vända dem och avslöja kungens gömställe innan du går vidare till nästa nivå. Men med flera av hans kungliga agenter som förföljer vägarna och motorvägarna, måste du välja din rutt noggrant och utnyttja din karaktärs unika uppsättning färdigheter för att nå din slutdestination Beebom City. Det, och att använda lite av den gamla minsveparen, förstås.

Du förstår, brickor finns i två typer i Let’s! Rotation! Ovannämnda vägplattor och omgivande landskapsplattor. De senare har alla siffror som anger hur många vägplattor som omger den, vilket ger dig precis tillräckligt med information för att bygga upp en bild av var vägen (och kungens lakejer) kan lurar. Var dock försiktig. Det här partiet är ett knepigt gäng och kan ganska snabbt överväldigas om de avslöjas för tidigt och på en gång. Det är Låt oss! Rotation! i ett nötskal, åtminstone, men den verkliga glädjen med denna körbaserade skurk kommer från dess underbara presentation och dess briljant utformade karaktärsklasser som vrider och formar dess grundläggande byggstenar till fräscha nya former varje gång. Det är jättekul, och jag kan inte få nog av det.

Se även  Resident Evil Village kommer att vara gratis att spela på Sonys PSVR2

Titta på YouTube

Med varje ny klass som har låsts upp hittills under min tid med den, har jag förundrats på nytt över hur olika de fungerar. Det finns sex totalt, men du måste tjäna dem genom att samla pärlor och slutföra flera körningar. Din startande Trooper låter dig ta ett klassiskt tillvägagångssätt med hammare och spik för att få dig bekväm, och utrota var och en av dess olika fiendetyper med deras cirkulära rundhussving. Trooperen tjänar extra mynt i slutet av varje nivå för att få en ”All Clear”, som du kan använda för att spendera på extra föremål, attacker och polera dina färdigheter senare i din löptur i butiker och gym du upptäcker. Inte alla av Let’s! Revolution!s klasser är dock uteslutna för direkt strid och kommer att kräva olika tillvägagångssätt för att vinna dagen.

Elfinmördaren Shadow, till exempel, kan bara anfalla när fiender är dolda, även om du kan tvinga avslöjade fiender att gömma sig igen genom att ta en kullerbytta över deras huvuden för att ”vända tillbaka” deras bricka, eller genom att kasta en av dina begränsade rökbomber i striden. Till skillnad från Trooper tjänar de extra mynt genom att avslöja så få brickor som möjligt, vilket naturligtvis förändrar takten i ditt beslutsfattande, och de strategier du behöver använda för att utrota dina flygande, snooty-nosed (och mycket slagbara) stenbrott.

En krigare förbereder en roundhouse-attack på en bräda med brickor med ökentema i Let's!  Rotation!

Trooper är en fantastisk första klass för att lära dig repen, med deras kraftfulla runda hus som avslöjar hela delar av plattor åt gången utan rädsla för att bli skadad, och gör det lättare att upptäcka de där viktiga återvändsgränderna med butiker och skatter som ligger vid slutet av dem. | Bildkredit: Rock Paper Shotgun/Buck/Hawthorn Games

Ett exempel: det lilla, barnsliga Oracle, som är ännu mindre lämpad att möta fiender direkt än de andra. Hon börjar med bara ett bedövande spö som förlänger turtalet för drabbade fiender innan de kan slå till igen, och måste istället använda sin stora energipool för att teleportera runt kartan, suss ut dess återvändsgränder (där kungen, skatten och ibland ljuger alltid praktiska butiker) och går vidare innan saker blir för håriga – men inte innan de avslöjar så många landskapsbrickor som de kan för att få sin end of level-bonus.

En långhårig krigare förbereder sig för att flytta i en bräda med brickor med ökentema i Let's!  Rotation!

I Enkelt läge kommer spelet att markera säkra rutor som du kan hoppa till med gröna bockar. | Bildkredit: Rock Paper Shotgun/Buck/Hawthorn Games

Att tunna ut folkmassorna och hålla koll på vilka fiender som är i spel är nyckeln till en framgångsrik körning i Let’s! Rotation! Varje vakt har sin egen hälsopool och turräkning att ta hänsyn till, och om man landar en träff ställs deras turklocka om för att ge dig ett värdefullt andningsrum. Misslyckas med att besegra dem eller återställ klockan i tid, och fiender kommer att landa en garanterad träff på din krigare oavsett var du är på kartan – och när det finns hela fiendetyper som är dedikerade till att avslöja och få så många av sina kompisar på brädet som möjligt kan en löptur gå söderut ganska snabbt om du låter saker gå överstyr.

Dessa konfrontationer gör att varje nivå strular med precis rätt mängd spänning, vilket ger dig tid och utrymme att orientera dig samtidigt som du ständigt provocerar dig att agera och fatta ett beslut. Det hjälper att varje karta berättar för dig hur många fiender som är gömda inuti också, vilket uppmuntrar dig att ta chanser och spela på outforskade brickor om du nästan är klar. Du kommer oundvikligen att förbanna dina egna misstag i en löprunda, men när kungen är en så underbart självgod och skitlik skurk som hånar dig från sitt andra klassens Dr Robotnik-ägg, ger varje misstag dig bara mer motivation att hänga med där och försök hårdare.

En krigare förbereder sig för att avfyra en pil och båge i en brickstavla med stadstema i Let's!  Rotation!

En liten häxkaraktär förbereder sig för att teleportera över en flytande brickstavla med stadstema i Let's!  Rotation!

En häxkaraktär är omgiven av fiender på en flytande bricka med stadstema i Let's!  Rotation!

En kung hotar en häxa i en brickstavla med stadstema i Let's!  Rotation!

När du börjar ta itu med högre svårighetsnivåer kommer du att behöva hantera extra startförhållanden, såsom lägre hälsa, ökad sannolikhet att stöta på ”elitvakter” och fiender som avslöjar sig själva snabbare efter ett visst antal vändor. | Bildkredit: Rock Paper Shotgun/Buck/Hawthorn Games

De andra tre klasserna riffar på sin bastrio av karaktärer ytterligare, och erbjuder mer avancerade alter egon av huvudrollen som lyfter din förståelse av spelets grunder till nya höjder. Istället för att arbeta mot slut-av-nivå-bonusar här, är det här spelet helt systemdrivet, vilket kräver att spelare fyller på sina krympande energireserver i farten flera gånger per nivå genom att använda sina förmågor på ett så effektivt och effektivt sätt som möjligt. Jag har ännu inte låst upp den sista klassen, häxan, men Charger (tvillingen till Trooper) driver upp sina attacker och fyller på sin energi genom att upprätthålla, ni gissade rätt, en kedja av bashladdningar, medan jägaren (Shadow’s more aggressiv variant) kan sänka sina energikostnader genom att stränga attacker och rör sig tillsammans i en obruten dödsdans. Det finns mycket att ta tag i, med andra ord, och att dra tillbaka dess slumpmässigt genererade brädor är både en spänning och en utmanande, cerebral pussellåda, som minns de bästa bitarna av strategispel som Into The Breach, gift med den visuella stilen och panache av Hades och resten av Supergiant-kanonen.

Det finns kanske en känsla av att bli lite överväldigad tidigt, eftersom antalet mynt du genererar i en enda körning gör det ganska enkelt att maxa dina hjärtan och energimätare, samtidigt som du gör regelbundna full heals och kittlar dig själv med nya buffs och förmågor. Dessa buffs tar visserligen inte över till nästa körning, men det har funnits tillfällen där mitt lilla försvarslösa Oracle plötsligt fick tag på en ordentlig närstridsförmåga, till exempel, vilket helt förändrade hur hon kunde erövra de återstående kartorna. Som sagt, all känsla av lätthet försvinner snabbt på högre svårighetsnivåer. Utöver ’Easy’ och ’Normal’ har varje klass fem nivåer av NG+ att kämpa med, och hittills har jag nått NG+3 och får fortfarande lite av en kunglig röv nästan varje gång. Även vid nederlag, men de flesta körningar räknas fortfarande för något, eftersom du vanligtvis kan hitta en extra pärla eller två i skattkistor för att knuffa dig mot nästa upplåsningsnivå, även om du inte hinner ta slut.

En häxa förbereder sig på att lämna en flytande brickstavla med stadstema i Let's!  Rotation!

Oj, dags att ta tag i det, tror… | Bildkredit: Rock Paper Shotgun/Buck/Hawthorn Games

Dessutom är det svårt att känna sig arg länge när dess frodiga bilder från animationsstudion Buck och det catchy soundtracket från den musikaliska outfiten Antfood gör detta till en sådan fröjd att gräva ner sig i på varandra följande körningar. Det är särskilt imponerande att se Buck göra en så stark debut i fullfjädrad spelutveckling också, eftersom deras tidigare spelarbete har begränsats till VR-demos, AR-upplevelser och annonskampanjer för andra företag. Det är fantastiskt att se detta animationshus ha ett så tydligt och starkt kommando över sitt ämne, och jag hoppas Let’s! Rotation! är bara den första i en lång ny dynastisk linje för dem. Det kanske inte är ett spel som kan sträcka sig till kanske hundratals timmars speltid som några av dagens skurkaktiga tungviktare, men jag har det väldigt gammalt med det än så länge, och just nu räcker det. Jag kan inte sluta spela den, och jag vill inte heller. Så låt oss! Ge det den uppmärksamhet den förtjänar!

Denna recension är baserad på en detaljhandelsversion av spelet från utvecklarna Buck.