Pikmin 4 recension: charmig, väl avrundad, mysig – och den bästa i serien

När du tänker på tältstångsuppföljare till stora Nintendo-serier, hoppar inte sinnet naturligt till det iterativa. Oftare än inte vill Nintendo göra något vilt och nytt med varje nytt huvudinträde i någon av sina kärnserier – och det här är precis den sortens sak som historiskt sett har stått i vägen för att saker som Star Fox och F-Zero får vanliga uppföljare. Men Pikmin 4 är ett lysande exempel på vad företagets duktiga utvecklare kan göra genom att ta ett steg tillbaka, helt enkelt analysera och förbättra det som redan finns.

Detta är i slutändan vad Pikmin 4 är. Nintendo har gjort stora ansträngningar under spelets reklamcykel för att driva på konceptet att detta är en idealisk startpunkt för nykomlingar till serien. Ofta när utvecklare säger detta är det med tummarna bakom ryggen – men för Pikmin 4 är det sant. Det här har allt du kan önska dig från de tidigare spelen, presenterat från en lite tweakad vinkel som gör hela paketet mer välsmakande och lättillgängligt för en helt ny publik.

Tillgänglighet är förmodligen den viktigaste aspekten av Pikmin 4 som skiljer sig markant från de tre föregående bidragen i serien. Vissa traditioner har avskaffats helt, som övergripande tidsgränser. Spelare kan nu spola tillbaka sina framsteg och ångra katastrofala Pikmin-blodbad. Kontrollerna har justerats något, och den allmänna känslan av spelet är… luftigare. Åtminstone i huvudhistorien.

Mycket av innehållet som hardcore Pikmin-fans är vana vid finns fortfarande kvar – även om du i många fall måste spela igenom de första femton timmarna för att låsa upp det riktiga köttet i paketet.

Kärnan i spelet kommer dock att vara bekant för även de som bara har en övergående kunskap om serien. Du guidar din lilla äventyrare, den här gången skapad av spelare, genom välbekanta verkliga miljöer. Pikmin 4 ger oss till och med en glimt av Pikmin inne i en mänsklig bostad. Dag för dag måste du samla din Pikmin för att samla resurser och skapa nya vägar genom världen.

Nintendo har varit tydliga med att de inte vill att vi ska förstöra några överraskningar, men det här blir ungefär som du förväntar dig. Pikmin 4 underlättar försiktigt spelare som är gröna och veteraner i sin upplevelse… och sedan, efter en inledande berättelse som praktiskt taget utgör en utökad men också mycket tillfredsställande handledning, lossnar handskarna. Och i viss mån sätts knogstövlarna på.

Första halvan av Pikmin 4 känns som ett komplett spel i sig – luftig, mysig, en härlig upplevelse du kan luta dig tillbaka och njuta av med relativt lite stress. När det avslutas kommer du att känna dig nöjd och krediterna kommer att rulla. Men sedan finns det mer. Den andra halvleken känns också praktiskt taget som ett diskret spel i sig – förutom att det är den hårda uppföljaren som de mest hängivna fansen av de tre första titlarna ville ha. I denna mening är det verkligen ett ”spel med två halvlekar”.

Detta är inte att säga att spelet helt enkelt slår dig med mer komplexitet, förstås. Mekaniker lägger ut sig över tiden – uppgraderingar, nya förmågor och naturligtvis upplåsning av nya varianter av Pikmin. Komplexiteten sprids, och sättet som mekanik introduceras på är själva definitionen av en jämn, väldesignad svårighetskurva. En kurva är inte alltid jämn – den kan börja mjukt och öka i intensitet, som en berg-och-dalbana som bygger till allt större slingor – och Pikmin 4 uppnår detta och sparar sina mest intensiva rynkor för det sena spelet.

Vissa förändringar är närvarande från början, framför allt Oatchi – en ny hundkamrat. Oatchi fungerar i princip som din skräddarsydda protagonists andra i kommando. Han kan användas som en Pikmin för att interagera med miljön direkt på kommando, men kan också ta kommandot över en separat grupp av Pikmin och bege sig till andra områden på kartan ensam, antingen under din direkta kontroll eller styrd av en AI.

Exakt hur du använder Oatchi är till stor del upp till spelaren, med uppdragsdesignen strukturerad så att någon av ovanstående tillvägagångssätt mestadels är tillämplig på ett givet uppdrag eller utforskning – vilket i sig känns som en trevlig nick till de olika sätt som Pikmin 1- 3 vardera spelade. Alla tre spelstilar (solo, split-protagonister och RTS-liknande mikrohantering) är giltiga här – eller mer troligt, en ny kombination av de tre.

Oatchi är affischbarnet till ett spel som bara är proppfullt med smarta tillägg och ändringar. För mig är det också återspolningen – en mekaniker som jag skulle ha vänt näsan åt på pappret (det är fusk, skulle jag protestera) men som jag tyckte var oerhört användbar och intressant i praktiken. Återspolningen blir också viktigare än jag någonsin kunnat föreställa mig eftersom spelet ökar svårighetsgraden – eftersom det låter dig experimentera med sina mest djävulska utmaningar utan att behöva engagera mig i en själskrossande malning för att få mer Pikmin. Den här känslan av att tilläggen är bättre i verkligheten än på papper är faktiskt fallet för mycket av spelet – som Ice Pikmin, som låter som ett relativt tråkigt elementärt tillägg tills du upplever användningsfallen för att göra vätskor fasta i denna lilla-stora värld.

Ärligt talat är det ett svårt paket att kritisera för hårt. Jag tyckte till exempel att nattnivåerna var relativt oinspirerande – men de utgör bara en liten del av paketet. Vissa kommer sannolikt att missa några av de tidigare flerspelaralternativen – men många kommer inte alls. För vissa fans kommer det försiktiga tidiga spelet och den mycket gradvisa takten i vilken återanvända fiender och mekanik från tidigare titlar introduceras utan tvekan vara frustrerande. Jag kände det också, faktiskt – men jag förstod också, ju djupare jag blev, att det här tempot var avgörande för stämningen och stämningen Pikmin 4 strävade efter.

Den stämningen är en som samlar både etablerade och nya idéer för att skapa en Pikmin som jag tycker är den absolut mest väl avrundade titeln i serien. Det krävs en serie som jag uppskattade för sitt andra och tredje bidrag, men som jag inte älskade – och som tar tillbaka den tillbedjan. Det är en vitaliserande uppföljare – även om det också är exakt den sortens inlägg som kommer att vara svårt att följa.

Se även  New World Brimestone Sands uppdatering ger ny zon, vapen och mer men lämnar stora förfrågningar orörda