Pikmin 4 recension

Även om kapten Olimar kan ses som en av de olyckligaste rymdresenärerna, skulle jag säga att han är motsatsen. Visst, han har krossats av asteroider och kraschlandat nästan otaliga gånger, men varje gång han lyckas ta sig ur det praktiskt taget oskadd. Inte bara det, han upptäckte Pikmin och en värld full av värdefulla skatter, och kan alltid ta sig tillbaka till civilisationen på ett eller annat sätt. Skulle du tro att han har kraschat ännu en gång i Pikmin 4?

Olimar fortsätter bara att krascha på den här planeten – den mycket jordliknande PNF-404 – men den här gången tar Rescue Corp emot nödanropet och ger sig ut för att rädda honom… tills de själva hamnar i en galen krasch och deras nyaste rekryt måste komma till undsättning. När du når planeten (efter att ha pillat med de lätta karaktärsanpassningsalternativen), stöter du snabbt på räddningskårens lojala rymdvalp, den tvåbenta hunden Oatchi, och hittar den första av de förlorade teammedlemmarna.

Och så är det Pikmin själva, förstås. Dessa udda växter kommer till liv som små blommiga sprites, som är helt tvungna att följa din ledning, eftersom de annars skulle sluta som läckra snacks för de andra inhemska livsformerna. De följer dig runt, och du kan antingen kasta dem eller skicka dem svärmande mot en vild varelse, föremål att ta och bära tillbaka till skeppet, eller ett mål som behöver fixas med råmaterial. Medan tidigare spel gav dig en gräns på 100 aktiva Pikmin direkt från början, begränsar Pikmin 4 dig till bara 20 i början av spelet, även om detta antal växer när du utvecklas, precis som de olika varianterna av Pikmin växer också.

Bra gamla röda, gula och blåa Pikmin återvänder, resistenta mot eld, elektricitet respektive vatten, men sedan finns det också den återvändande stenen och giftresistenta vita Pikmin, samt nya is-Pikmin och nattspecifika glödande Pikmin. Var och en har en annan specialisering och olika egenskaper – gult kan också kastas högre, till exempel – även om det mesta av spelet är ganska lätt att slutföra med bara den ursprungliga trion och isen Pikmin vid sidan av. Ice Pikmin kan frysa fiender när de utsätter skada och vattendrag, och det finns isbarriärer som bara de kan bryta ner, så de är mycket användbara. Du kan bara ta tre Pikmin-typer till världen när som helst, men kan alltid ändra dem genom att återvända till basen.

Se även  Goat Simulator 3 är värd för en påskäggstravaganza i den senaste gratisuppdateringen

Pikmin 4 – nya Ice Pikmin

Oatchi chips också. Rymdvalpen kan hjälpa till i strid, kan gräva upp föremål och kan ge styrkan hos flera Pikmin för att bära stora föremål. Hans största trick är dock att bli en pålitlig häst för dig och hela din Pikmin-armé, så småningom lära sig simma och helt koncentrera din grupp på ett sätt som verkligen hjälper under stora bossstrider, där du ofta riktar dig mot specifika svaga punkter. . I den här situationen kommer laddning mot en fiende också att leverera hela din Pikmin-armé på en gång, vilket är bra för enorma mängder skada. Du kan också dela upp honom för att kontrolleras oberoende, vilket återskapar en del av dynamiken i Pikmins 2 och 3 med flera karaktärer.

I allmänhet gör Pikmin 4 stora framsteg för att bli ett mer tillgängligt actionstrategispel. Den största och mest märkbara förändringen i detta avseende är att låta kameravyn vara mycket närmare marken, vilket ger dig en större förståelse för miljön du utforskar och nästan känna dig som en udda tredjepersonsskjutare när du cyklar runt. på Oatchis rygg.

Pikmin 4 Oatchi Simning

Medan du är i ordning för att slutföra det du gör innan dagens slut och få din Pikmin tillbaka i säkerhet, har den här serien alltid handlat om att återbesöka nivåer och göra stegvisa framsteg. Med mängden karaktärer du försöker rädda (det finns också civila skeppningar som du letar efter), antalet skatter att hitta och de underjordiska grottorna att utforska, kommer du att ha flera resor innan du har fullbordat ett område. För seriefans finns det en tvångsmässig önskan att tävla och göra så mycket som möjligt, men för nykomlingar som potentiellt går vilse i obekant spel och översvämmas av mål, kan du ta dig tid och fokusera på bara ett eller två mål åt gången.

Se även  Alan Wake Remastered recension (Switch eShop)

På tal om klockor, det finns en ny återspolningsfunktion som helt enkelt är lysande. Istället för att behöva sluta och ladda om en räddning i början av en hel dag för att tvätta bort skulden för att förlora för många Pikmin i en enda strid eller inte riktigt hantera din tid rätt, kan du helt enkelt spola tillbaka till en räddningspunkt på mellannivå. Det kan komma från en fängelsehåla eller någon mindre uppenbar tidpunkt för ett par minuter sedan. Det är inte riktigt som en snabbräddning, eftersom det återupplivar dig tillbaka vid basen, men det är ett annat bra system som ger tillgänglighet och lindrar milda frustrationer.

Pikmin 4 Dandori Battle

Den mest pressade situationen, förutom att bekämpa de större varelserna, kommer i de nya Dandori-striderna mot några mystiskt lummiga antagonister. Dandori-strider släpper dig in i en färgstark arena, ger dig ett litet antal Pikmin att starta och ger dig i uppdrag att tävla runt för att besegra varelser och ta så många skatter som möjligt och bygga upp en poäng när klockan tickar ner. Du står dock mot en annan spelare, använder föremål, observerar olika regler och fastnar i allmänhet. Oavsett om det är en strid som finns i berättelsen (och det finns en hel del av dem) eller två spelare från huvudrollen menyn, växlar spelet till delad skärm, och visar båda spelarvyerna.

När dagen är slut är den tillbaka till basen, där du kan träna upp Oatchi för att förbättra förmågor, låsa upp nya tekniker som kan skydda dig från skador, kalla inaktiva Pikmin till din position och köpa engångsartiklar. När fler människor räddas kan du också ta några grundläggande sidouppdrag.

Se även  Dave The Diver recension

Pikmin 4 Night time Glow Pikmin

Åh, förutom att det inte bara är dagsexpeditioner längre. Nya nattliga uppdrag ser dig återvända till de olika basplatserna på spelets kartor på natten när varelser är som mest aktiva, och du måste försvara en glödande konstruktion från deras uppmärksamhet. Allt du har vid sidan av dig är de nya Glow Pikmin och Oatchi, men det är en minimalistisk och rolig version av ett tornförsvarsläge.

Det tog mig runt ett dussin timmar för krediterna att rulla, men det är inte slutet på spelet. Även om du kom till 100 % i alla miljöer innan det narrativa slutögonblicket, finns det mycket mer att göra och utforska efter slutet av det första räddningsuppdraget, förutom att kunna gå tillbaka och rensa upp eventuella kvarvarande skatter, karaktärsräddningar och mer som du kanske har missat.

Egentligen är huvudanteckningen i Pikmin 4 story co-op-läget, där spelare två är begränsad till att kasta stenar mot fiender och vissa föremål. Det är precis som Super Mario Galaxys på samma sätt naffliga co-op-läge och är förvirrande för den andra spelaren, som spelar ett lätt vapenspel där huvudspelaren ofta snabbt flyttar runt kameran i händelsernas tick.