The Quarry-recension: spänning, frossa, och bara ett fåtal spill väntar

Den här recensionen nämner att du får tre gör-overs för att rädda en karaktärs liv. Detta är bara tillgängligt i din första spelning i lyxversionen av spelet, som jag inte var medveten om att jag recenserade. Funktionen låses upp i standardversionen efter att du har slutfört en fullständig spelning.

Jag ska göra mitt absoluta bästa för att berätta om The Quarry utan spoilers, men det kommer att bli svårt eftersom mycket av det som markerar det som bättre och smartare och roligare än jämförbara skräckspel är invecklat i handlingen. Det är en interaktiv berättelse som du styr med beslut på en del av en sekund och snabba tidshändelser; det är till största del komplott. I stora drag är det berättelsen om en grupp lägerrådgivare, en natt i ett stenbrottsbaserat sommarläger, och hur förbryllande organisationsval kan leda till ruin.

Du ansluter dig till de coola unga vuxna på Hackett’s Quarry sommarläger efter att ha sagt hejdå till alla barn som de hade varit i loco parentising i en månad. Plötsligt: ​​bilproblem! Alla kommer att behöva stanna en natt till på lägret, något som övergripande larmar Mr H (David Arquette, som dök upp i ungefär fem minuter totalt av min åtta timmar långa spelning, så fansen kan ha köparens ånger på den här fronten). Det visar sig att detta beror på att Hackett’s Quarry är både a) hemsökt och b) fullt av monster, vilket uppriktigt sagt verkar oansvarigt att hålla en sådan barncentrerad organisation öppen under sådana omständigheter, men det är bara ett av Chris Hacketts förbryllande beslut du kommer att avslöja under loppet av ditt äventyr.

Se även  The Division Heartland speldetaljer och öppningsfilm som delas av Ubisoft

Målet med spelet är att hålla så många människor vid liv som möjligt – och det här antalet sträcker sig förresten bortom kärngruppen som du har kontroll över. Som Until Dawn eller något av The Dark Pictures Anthology-spelen tidigare, beror detta på den komplexa, kumulativa varp och inslag av dina val och handlingar. Om du inte öppnar en dörr direkt i början, kan det här påverka saker och ting senare? Hur kommer saker att förändras om du är elak mot Ted Raimis konstiga poliskaraktär Travis? Din vän har problem, så du borde nog ta genvägen genom skogen – men då måste du klara ett gäng QTEs också.

För det mesta vet du hur det här går, men några innovationer den här gången inkluderar tre liv du kan tillbringa för att ångra en karaktärs död genom att ta dig tillbaka till det sista valet som beseglade deras öde, lite enklare QTEs, men också QTEs som du kanske vill misslyckas… med avsikt – låt oss bara säga att två personer som kämpar om ett hagelgevär sällan slutar bra – och lämna det där. Detta lägger till en intressant extra variabel till de febriga mentala beräkningarna du måste köra hela tiden (bland annat, som jag inte kommer att nämna på grund av spoilers). Du arbetar dels med instinkt och dels med kunskap om fuskspelare, för även om din karaktär inte vet vart den fallluckan leder, definitivt do.

Dylan, en av lägerrådgivarna från The Quarry, tittar på ett läskigt säkerhetskamerasystem

På grund av att de är lite lättare att spela, fysiskt, än andra mörka bilder gör Quarry också lättare att njuta av. Det ger dig mer utrymme att koncentrera dig på att komma ihåg att du glömde den där avgörande saken för två timmar sedan. Du kan se hur historien kan bli mycket annorlunda också, och till och med resultaten jag fick för mina överlevande fick mig att vilja försöka igen – men inte tillräckligt för att jag skulle ge det en fullständig genomspelning, tror jag inte. Det är återkomsten av en co-op för två spelare, men du kan också välja specifika kapitel att spela om, eller en slags filmversion av spelet för att se ett ”alla lever” eller ”alla dör” slut. Detta är dock fortfarande en rejäl tidsinvestering.

The Quarry har faktiskt ett fantastiskt sinne för humor. Lägrets motto är ’Det som inte dödar dig kommer att göra dig starkare’, vilket i efterhand är lustigt bokstavligt och jag vill high five till vem som kom på det. Handledningar är separata säkerhetstips-videor, musikvalen för olika ögonblick är mycket aktuella, och dina resultat är i princip slutet på Animal House, men frysramarna säger saker som ”hade huvudet slitet av”.

När det gäller mig själv, bestämde jag mig tidigt för att jag bara skulle förbruka en av mina värdefulla saker om en karaktär dör som jag verkligen gillade. Allt eftersom spelet fortsatte blev detta faktiskt alla karaktärer, något av en stor framgång för ett nästan helt karaktärsdrivet spel. Framstående för mig var Jacob den förvånansvärt känsliga brodern, Kaitlyn den faktiskt praktiska, och Dylan den sarkastiske DJ:n som faktiskt är riktigt nördig. Skådespelarna spenderar en anständig tid på att dela upp sig, vilket hjälper eftersom Marvel-effekten (där alla är olika smaker av wisecracker) reser sig mycket snabbt. Detta gjorde Ryan (spelad av Justice ”Detective Pikachu” Smith) till min absoluta favorit i slutet, helt enkelt på grund av sin status som en normal, trevlig, chill person som lyssnar på poddar.

Den kanske större prestationen är att jag hade flera dödsfall som jag bara lät gå, för att de var så bra, så osannolika och onödigt grafiska på det där retro slasher-sättet som lutar åt att vara faktiskt roligt. The Quarry leker med skräcktroper och vibbar mycket mer fritt än Dark Pictures-spelen sedan Until Dawn, och vrider dem på roliga sätt. Det finns ett par stora switcheroos i handlingen i allmänhet, men det är till exempel troligt att karaktären som spenderar större delen av sin tid med att springa runt i skogen i sina byxor kommer att vara en snubbe, och i alla lägen är det vanligtvis en tjej som leder framifrån och tar ansvar. Det här gäller nästan alla kvinnor i spelet, och det blir lite utmattande att se dem alla Girlboss på en gång ibland, som alla Deadpool-varianter som strular runt en Comic-Con-publik, men jag tar det.

Mindre framgångsrik är din guide mellan kapitlen, en mystisk gammal kvinna för vilken du samlar gömda tarotkort, och, relaterat till henne, ett inslag av handling kopplat till ett resande sidoshow. Stenbrottet nästan trotsar dina förväntningar och undviker de trötta troperna där, men inte riktigt (och är på väg upp för ett par användningar av ett ord som jag vet i USA anses vara ett förtal för BRT-gemenskapen, även om det inte är i Storbritannien).

Så, The Quarry är inte perfekt på något sätt, och du kan slänga in några QTE- eller utvalda ögonblick som känns som att de lurade dig ovanpå det. Men även om det vore perfekt, kan dess fullprisklistermärke fortfarande kännas som en ganska stor fråga för vissa människor. Det är faktiskt inte heller så skrämmande, om jag ska vara ärlig. Istället går det mer efter ”spänd och spännande” även i dess mest högt upphöjda ögonblick. Men The Quarry förbättrar nästan alla brister i Supermassives Dark Pictures Anthology och tar upp stafettpinnen från Until Dawn som om alla dessa år inte alls har gått. Den är cool, läskig, lite rolig och en fantastisk sommarskräckbehandling för alla som saknar monsterfilmer.